• Kompetens

Mina anställningar

Från 1983 till dagsdato

Lean process expert

Nuvarande anställning. Som LPE är jag ansvarig för hela livscykeln för processtöd - systemstöd, utformade för lean business performance. Processtöden konfigureras och levereras som SaaS, agilt i molnmiljö (AWS). Varje lösning konfigureras unikt men har sin grundstruktur i en övergripande process tex. Upphandling och strategisktinköp. Min roll är inledningsvis, att tillsammans med processexperter från kunden, ta fram en blueprint för processtödet. Därefter med projektteamet skapa en första fungerande fullskale version som levereras agilt till kundens testgrupp för verifiering och kontroll. Då leveransen är genomförd övergår lösningen i drift och underhåll, där teamet konternuerligt följerupp användare och funktion för att hjälpa och stödja med ständiga förbättringar.


Viktigaste erfarenheterna

  • Ånyo, en lean process måste komma inifrån för att den fullt ut skall kunna implementeras
  • Interna verktyg, processtöd ala Kaban, är bra då alla har fått bli delaktiga, om inte... tenderar verkligheten sköta sig själv
  • IT stöd leder inte verksamhet, det gör människan. IT stödjer och hjälper
  • För många system och systemleverantörer skapar otroligt mycket overhead i både tid och pengar "gammal sanning".
  • Försök allt du kan motverka utveckling ala vattenfallsmodellen...

IT Managment


COO - IA - KAM

Vid min anställning 2010 hade företaget en välfungerande plattform men där produktportföljen var en aning spretig. Härvid fick jag uppdraget att skapa en enkel och tydlig produktportfölj med tillhörande marknadsmaterial. Resultatet blev att bolaget fick igång affärerna på ett strukturerat sätt. Allt eftersom fick jag ett större ansvar och på slutet var jag en kombination av COO - IA och KAM. Ett jobb som var mycket inspirerande då jag fick vara delaktig i hela livscykelkedjan.


Viktigaste erfarenheterna

  • Ha inte för stort utbud eller spretande utbud. Det förvirrar och kunden vet inte riktigt vad du är bra på. Få har vunnit alla grenar i 10 kamp.
  • Ett enkelt och tydligt utbud och budskap är lätt att, via ombud - läs mötesbokare, kommunicera till din kundgrupp. Detta är det svåraste och viktigaste momentet
  • En gammal sanning men ack så viktig. Börja att lyssna på kundens problem, det kommer bli din möjlighet. Regel! tala är silver - tiga guld
  • Att ha tillgång till ett No-code verktyg är en viktig nyckel till framgång. Snabba agila leveranser imponerar, med snabb menar jag från timmar till ett fåtal dagar.
  • Du når bäst framgång om du utveckalar systemstödet tillsammans med kunden och inte hittar på för myckt eget. Undantag gäller om kunden inte har något förslag till lösning

IT Sales & Development


Deklarationskonsult

Grundade 2005 ett eget bolag under namnet 4.kompaniet med affärsidén "deklarationsexpert efter fastighetsförsäljning". anbudet riktade sig mot fastighetesmäklare där jag av erfarenhet vet att just deklaration är ett område som dom helst vill slippa. Idén mottogs bra i branchen men min omsättning kom aldrig upp till mitt ställda mål. Bolaget avvecklades i samband med min anställning på Bestin PSS.


Viktigaste erfarenheterna

  • Enkelt tydligt anbud med tydlig förankring i ett problemområde, säljer
  • Benchmarking av din kund är viktig om du vill nå ditt mål.
  • Bootstraping fungerar men du får vara beredd på att få en dörr i ansiktet. Således boka bara en tid för samtal.
  • Att vara egen konsult utan sparring är jobbigt, Engagera dig i nätverk
  • Se till att hemmafronten förstår att du inte är ledig om du har kontoret hemma...

Lean Business


Store manager (Retail) & Sales representative

Min tjänst var en kombinationstjänst mellan butikschef och utesäljare. Chefskapet innebar att jag helt ansvarade för NKV butik och personal i Solna innefattande 3 anställda och ett omsättningsmål > 5 Mkr. Därtill fick jag också ett säljansvar för egen kundstock. När jag lämnade NKV Solna hade jag upparbetat omsättningen på kundstocken från 1,5 Mkr - 5,5 Mkr


Viktigaste erfarenheterna

  • Dubbla roller i en retail organisation bör undvikas, du tappar så småningom fokus
  • Säljjobb är krävande och för att lyckas krävs ett stöttande team. Krav Ja - men du skall också "fångas när du tvingas hoppa från balkongen"
  • Säljstruktur - planering är A och O för framgång men också för dig själv så du inte hamnar i hopplöshet. Ta små steg men spring fort
  • Bootstraping funkar men för att lyckas krävs att alla kanaler hela tiden utnyttjas, dvs allt från säljbrev till inbound marketing. Du måste synas!!

Retail managment & Sales preformance


CEO - Ombudsman

Som ombudsman, motsvarande CEO, för ABF Kalix var jag under styrelsen fullt ansvarig för all verksamhet med stöd av 5 assistenter och ca 250 cirkelledare. Huvudinriktning, att med medlemsorganisationerna skapa mötesrum för folkbildningsverksamhet, så som cirkelverksamhet, kulturella evenemang, förelsäsningar etc. Under min tid som ombudsman ökade studietimmarna till att vara 2.2 tim per inv i Kalix, vilket gjorde att vi var ett av ABF Sveriges bästa lokala föreningar. Förutom min ombudsmannatjänst var jag också styrelsemedlem i ombudsmannaklubben (Intern facklig verksamhet för ABF Sverige) där jag ansvarade för vidareutbilning av ombudsmannakåren mm.


Viktigaste erfarenheterna

  • Förståelse för hur en politisktstyrd organisation fungerar
  • Hantering av ett mycket omfattande nätverk (Medlemsorganisationer)
  • Den idélla världen är omfattande och har mycket kraft
  • Att privat näringsliv och folkblidning mycket väl fungerar tillsammans

Business managment


Ingengörofficer (Mj)

Efter genomförd värplikt med kompletterande reservofficersutbildning har jag genomfört en normal karriär i FM. Inledningsvis som plutonchef med ansvar för 5 befäl och ca 40 soldater. Med huvuddppgift, att leda, planera och genomföra utbilningar (Maskinentrepenad), övningar och beredskapsuppdrag inom ramen för utbildningsbataljonens utbildningsplan. Efter kompetenshöjande utbilning till Kapten har jag varit chef för olika befälsskolor (Förberedande officersskola - Kadettskola etc) (Huvudinriktning ledarskap) som annordats vid förbandet.

På slutet av 80 talet genomförde jag kompetenshöjande utbildning vid dåvarande Militärhögskolans allmänna chefskurs. Efter den tilldelades jag tjänster som utbilningskompanichef, lärare vid försvarsmaktens kompetenshöjande skolor (SSN, SWEDEC) samt att jag under 5 år var chef för 35.Ning bat i NB 35 (I5 Östersund). Bataljonen omfattade 50 officerare och ca 600 man>br>

1996 utbildade jag mig inom EOD som internationell ledningsofficer. Vilkte sedan innebar att jag efter genomför utbilning blev funktionsföreträdare för Norrland, samt att jag i denna postion genomförde ett antal internationella övningar. Avslutatde min aktiva tjänst 2000 men är fortfarande anställd som reservoficer.


Viktigaste erfarenheterna

  • Ledarskap från grunden
  • Chef och förmannaskap, med formell utbildning och reell erfarenhet
  • Strategisk - ekonomiskanalys och planering
  • Pedagoiska metoder baserad på situation och elev
  • Ledningsmetodik för högre stab OPIL

Managment & Leadership